Zamknij

Dworzec kolejowy i stacja Olsztyn Główny otwarte!

17:16, 27.02.2025 Aktualizacja: 17:22, 27.02.2025
Skomentuj Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl Piotr Krajewski http://pkrajewski.pl

Podróżni i przewoźnicy mogą już w pełni korzystać z nowego dworca kolejowego i zmodernizowanej stacji Olsztyn Główny. To elementy większego projektu – modernizacji linii kolejowej nr 216 na odc. Działdowo-Olsztyn. To największa i najważniejsza inwestycja kolejowa ostatnich lat w woj. warmińsko-mazurskim. Inwestycję zrealizowano z udziałem Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia 2014-2020.Dworzec kolejowy i stacja Olsztyn Główny otwarte!

Olsztyn Główny to najważniejszy dworzec kolejowy w województwie warmińsko-mazurskim. Wraz ze stacją tworzą największy węzeł kolejowy w regionie. Całkowita przebudowa węzła usprawni zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Będzie to duża poprawa warunków do prowadzenia biznesu i impuls dla rozwoju gospodarki całej Polski Wschodniej. Zyskają mieszkańcy nie tylko Olsztyna, ale też mniejszych miejscowości regionu, położonych wzdłuż linii nr 216.Dworzec Olsztyn Główny

Budynek powstał w miejscu starego obiektu. Wyróżnia się nowoczesnym wyglądem – ma przeszkloną fasadę, trapezowy kształt oraz dach przypominający żagiel, co nawiązuje do symboliki Warmii i Mazur. Dworzec jest funkcjonalny i przestronny. Składa się z trzech poziomów: podziemnego, parterowego i piętra.  Przestrzeń została podzielona na lokale komercyjne i strefę obsługi podróżnych. W podziemiu są kasy, toalety i „strefa podróżnych”, a na parterze reprezentacyjny hol z poczekalnią. Piętro zajmą biura.

Budynek dworca jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, starszych oraz podróżujących z ciężkim bagażem, czy wózkami dziecięcymi, pozbawiony barier architektonicznych. Posiada liczne udogodnienia jak np. ścieżki prowadzące, oznaczenia w Braille’u, windy, czy pochylnię z podgrzewaną nawierzchnią.

Wartość inwestycji to 31 mln zł, w tym dofinansowanie Unii Europejskiej 21,6 mln zł. (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego z Programu Polska Wschodnia 2014-2020).Nowoczesna stacja

Stacja Olsztyn Główny ma duże znaczenie gospodarcze. Obsługuje 7 linii kolejowych, bocznice zakładów naprawy wagonów i wojskowe. W ramach projektu zmodernizowano układ torowy stacji. Wydłużone tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów towarowych. Inwestycja objęła również przebudowę istniejących urządzeń systemu sterowania ruchem oraz budowę nowej nastawni dysponującej, co zwiększa bezpieczeństwo i płynność przewozów kolejowych – zarówno pasażerskich, jak i towarowych i zapewnia sterowanie ruchem pociągów w znacznej części województwa warmińsko-mazurskiego.

Z efektów modernizacji stacji skorzystają również podróżni, w tym osoby z niepełnosprawnościami. Na nowo zbudowano 4 perony, które podwyższono, tak by łatwiej było wsiadać i wysiadać z pociągów. Dostęp do peronów zapewniają schody ruchome i windy. Perony wyposażono w nowe wiaty i wygodne ławki. Łatwo też będzie odnaleźć właściwy peron i pociąg, dzięki nowoczesnemu systemowi informacji pasażerskiej. Wybudowano też nowe, bardziej przestronne przejście podziemne, dzięki któremu mieszkańcy Zatorza zyskali komfortowe dojście na stację i dalej na dworzec.

Całkowita wartość inwestycji wyniosła 391 mln zł, z czego 122,5 mln zł to dofinansowanie z UE.Wygodniej koleją na Warmii i Mazurach

Przebudowa stacji kolejowej i budowa dworca Olsztyn Główny to elementy większego projektu - modernizacji linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn. Ruch pociągów na tym odcinku został wznowiony już w grudniu 2019 roku. Przebudowa linii zwiększyła komfort podróży między Olsztynem a Warszawą czy Gdańskiem. Podróże są krótsze i bardziej bezpieczne. W ramach wartego 948 mln zł projektu zmodernizowano 88 km linii kolejowej, przebudowano 13 stacji i przystanków, wybudowano 2 nowe przystanki, oraz wybudowano lub zmodernizowano 4 dworce kolejowe: Olsztyn Główny, Olsztyn Zachodni, Olsztynek i Nidzica.Nie tylko dla kolei

Dla Olsztyna realizacja projektu ma znaczenie miastotwórcze. Inwestycja przyczyniła się do lepszego skomunikowania północnych dzielnic miasta z centrum i dzielnicami południowymi, dzięki nowemu przedłużonemu przejściu podziemnemu, które łączy miasto z peronami i dalej z dworcem. Przewozy aglomeracyjne umożliwią wybudowane w ramach projektu dodatkowe przystanki – Olsztyn Dajtki oraz Śródmieście. Inwestycja jest dopełnieniem już zrealizowanych przez miasto projektów mających na celu ekologiczną mobilność. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich programów dedykowanych Polsce Wschodniej w mieście przywrócono sieć tramwajową, przeorganizowano ruch pieszych, rowerzystów i pasażerów publicznego transportu. Dworzec kolejowy i stacja Olsztyn Główny dopełniają ten system, integrując mobilność miejską z transportem kolejowym, w wymiarze lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.

Modernizacja linii przyniosła realne korzyści nie tylko dla stolicy województwa. Unowocześnienie już istniejących i budowa nowych stacji i przystanków w biegu linii stworzyły nowe możliwości dla miast średnich i mniejszych miejscowości. Dobrze skomunikowane stacje przyciągają nowych mieszkańców. Otwierają nowe rynki pracy – łatwiej dojechać do pracy w stolicy województwa, czy w sąsiednich większych miastach. Stwarzają także lepszy dostęp do edukacji, specjalistycznej opieki medycznej czy instytucji kultury, a także nowe warunki dla rozwoju lokalnego biznesu i inwestorów.Inwestycje kolejowe w Programie Polska Wschodnia 2014-2020

W latach 2016-2024, z Funduszy Europejskich w Programie Polska Wschodnia zainwestowano w sektor kolejowy 1,7 mld zł. Środki wykorzystano w 100%. Dzięki nim zrealizowano 9 projektów, modernizując i odpowiednio wyposażając ponad 540 km linii kolejowych, 134 stacji i przystanków, 10 dworców kolejowych. Efektem tym inwestycji jest wyższy standard techniczny pozwalający na bezpieczne przewozy przy wyższych prędkościach i skrócenie czasu podróży. Przygotowano również dokumentację, która pozwoli na realizację kolejnych dwóch inwestycji, które będą finansowane ze środków unijnych perspektywy 2021-2027.Inwestycje będą kontynuowane

W latach 2021-2027 w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na inwestycje kolejowe zarezerwowano 3,1 mld zł. Pieniądze te posłużą do dalszej modernizacji linii kolejowych i dworców w województwach: lubelskim, podlaskim, podkarpackim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim oraz regionalnej części mazowieckiego (bez Warszawy i 9 otaczających ją powiatów).

Inwestycje dotyczyć będą przebudowy, modernizacji lub rewitalizacji linii kolejowych oraz infrastruktury obsługi podróżnych, np. przystanków i dworców kolejowych. Projekty obejmą dostosowanie obiektów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz dogodne przesiadki na inny rodzaj transportu zbiorowego np. autobus. Nabór projektów do dofinansowania potrwa do 18 grudnia 2025 roku.

Źródło: www.gov.pl

 

(https://www.gov.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

BubaBuba

7 2

No tak, po co dworzec w Piszu skoro jest w Olsztynie. Wystarczy przecież dziura w płocie i krzaki jako szalet. To jest dokładnie takie samo myślenie jakie prezentuje pewien geniusz władzy - po co lotnisko pod Warszawą skoro mamy w Berlinie. Cóż, widzę że co klasyk, to klasyk. Zreszta, gdyby natura chciała żeby w Piszu był dworzec to by go stworzyła. A contrario - skoro dworzec w Piszu popadł w ruinę to znaczy, że natura tak chciała. I trzeba to uszanować. Tak na marginesie to w Nowym Jorku też jest dworzec - nawet większy. Więc nam nie jest potrzebny.

18:38, 27.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OloOlo

0 1

Sama Prawda.

06:43, 05.03.2025

MaciekMaciek

4 0

Specem od dziur w płocie i wszelkich absurdów w tym mieście był Andrzej Janusz Szymborski. Po tym burmistrzu w Piszu zostały tylko gruzy, brud, śmiecie. On zostawił miasto w kompletnej ruinie. Co tam na PDK. Kiedy to otwarcie będzie?

18:56, 27.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Andrzej.Andrzej.

2 4

Kolno góro!

20:24, 27.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KarolKarol

2 1

Anus a u was w Kieliszkach PGR to jest *%#)!& dworzec przed wejściem gumofilce trza zdjąć.

22:05, 27.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kieliszek z PGR KaliKieliszek z PGR Kali

1 1

Kolno to gorsza wiocha niż PGR Kaliszki. U nas w PGR Kaliszki może wódka jest droższa, ale chociaż pociąg się zatrzymuje i dojechać można nawet do Białej, żarcie lepsze bo swoje no i w ogóle bliżej cywilizacji. Kolno to upadek i totalna beznadzieja. Wszyscy powinni mieszkać w PGR. Ludzie lepsi wtedy są.

08:35, 28.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KarolKarol

2 1

Lubię poznawać różnych panów na dworcach i dotykać się z nimi pisiorami.

12:04, 28.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AldonaAldona

2 0

To ty jesteś pisior?

13:48, 28.02.2025

Fan Pana KieliszkaFan Pana Kieliszka

4 1

Karol a fuj.

12:05, 28.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KarolKarol

1 3

Anus to ciebie z drugiej strony,wstydź się.

22:11, 28.02.2025

Usmiechniety dariuszUsmiechniety dariusz

3 1

A nasz wlodarz nie pojechał sobie tam zdjęcia zrobić? Ja się pytam czemu

08:57, 01.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ariuszariusz

0 0

Nasz włodarz pojedzie na spotkanie deweloperów jak będzie organizowane.

20:26, 07.03.2025

OSTATNIE KOMENTARZE

Wybory prezydenckie 2025 - druga tura

Andżej Juda premierem hahah

Takim

08:53, 2025-06-06

Wybory prezydenckie 2025 - druga tura

W Rucianem w większości głosują warszawiacy którzy tam siedzą na daczach. To jest statystyka która nie oddaje rzeczywistego charakteru woli mieszkańców. Na Rafaela głosują tam nie mieszkańcy ale warszawiacy których jest więcej niż nie.szkanciw.

Rucianiak

20:58, 2025-06-04

Wybory prezydenckie 2025 - druga tura

Lewizna kwiczy aż miło. Co ludzie wybrali trzeba uszanować, jednak bydło sterowalne pruje sięma prawo i lewo. Gdyby Nawrocki miałby wszystkie media (tv, radio, portale internetowe) jak Trzaskowski to wynik byłby druzgocący. Świadczy to tylko o tym, że Rafałek jest wydmuszką PO na którym ludzie po raz kolejny się zawiedli. W wielu przypadkach wybór nie polegał na głosowaniu za Nawrockim, przeciwko Trzaskowskiemu. Lud znowu wybrał mniejsze zło.

Niktodem

14:26, 2025-06-04

Wybory prezydenckie 2025 - druga tura

Ludzie nie głosowali na Nawrockiego tylko na partię prawicową która go poparła -PIS. W zasadzie ani jeden ani drugi kandydat nie miał dobrej kampani. Przeważała kampania negatywna. To że prawica przejmie władzę po Tusku to pewne. Trochę tylko przykro że Pis wybiera na prezydentów kandydatów bez żadnego dorobku i autorytetu dla społeczeństwa. Być może w swoich szeregach już takowych nie posiada. Błędem Koalicji obywatelskiej było wystawienie tego samego kandydata który przegrał 5 lat temu i zorganizowanie kampani negatywnej. W mediach i wśród ludzi opinia o Trzaskowskim była taka: za migrantami, lgbt i ogólnie bardziej lewicowo niż centrum a to się na wsi nie podoba:) Oczywiście taki przekaz przez kilka lat zbudowała prawica:)

Wyborca

10:52, 2025-06-04

0%