Ponad 600 samorządów, w tym nasza gmina, włączyło się w ogólnopolską kampanię edukacyjną Ciąża bez alkoholu. Kampania ma na celu zachęcenie kobiet w ciąży do abstynencji
Ponad 600 samorządów, w tym i nasza gmina, włączyło się w ogólnopolską kampanię edukacyjną „Ciąża bez alkoholu”. Celem kampanii jest zmniejszenie liczby kobiet pijących alkohol w czasie ciąży i zachęcenie ich do zachowania całkowitej abstynencji.
Kobieta w ciąży, pijąca alkohol, naraża swoje dziecko na ryzyko nieodwracalnych uszkodzeń,
które mogą rzutować na całe jego życie. Mogą to być mikrouszkodzenia układu nerwowego i narządów oraz pełnoobjawowy FAS – Płodowy Zespół Alkoholowy. ( ang. Fetal Alcohol Syndrome ). Nawet troje dzieci na 1000 urodzeń może być dotkniętych zespołem FAS. Dziesięciokrotnie więcej może cierpieć na skutek innych zaburzeń spowodowanych przez działanie alkoholu w okresie płodowym. Dane wskazują, że FAS może występować częściej niż zespół Downa! Brak prawidłowej diagnozy uniemożliwia jednak udzielenie profesjonalnej pomocy takim dzieciom.
Nawet najmniejsza ilość alkoholu wypita w ciąży, w tym kieliszek czerwonego wina czy jedno piwo, stanowi zagrożenie – mówi Urszula Zduńczyk, kierownik Ośrodka Profilaktyki i Terapii w Piszu. Nasza gmina aktywnie włączyła się w kampanię „Ciążą bez alkoholu”. Aktualnie rozdajemy materiały edukacyjne, które trafią do: gabinetów ginekologicznych, przychodni zdrowia, szkół, przedszkoli, instytucji oraz innych miejsc bezpośredniego kontaktu z ludźmi. Z informacją o konieczności zachowania abstynencji podczas ciąży chcemy dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców gminy Pisz. Planujemy także Piknik Edukacyjny oraz debatę, która być może zainicjuje powstanie inicjatyw lokalnych związanych z edukacją kobiet na temat potrzeby abstynencji w ciąży. Będziemy zachęcać lekarzy do tego, by informowali kobiety o negatywnym wpływie alkoholu na rozwijający się płód.
Organizatorem kampanii jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a honorowy patronat objęli: Minister Zdrowia prof. Zbigniew Religa, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz Światowa Organizacja Zdrowia – Biuro w Polsce. Kampanii towarzyszyć będą emitowane w ogólnopolskich i lokalnych mediach spoty telewizyjne i radiowe oraz akcja billboardowa.
Komentarze