Zamknij

Intercity zniknie z naszych torów. Piszanie utracą pociągi dalekobieżne!

Krzysztof SzyszkowskiKrzysztof Szyszkowski 13:56, 08.04.2025 Aktualizacja: 21:09, 08.04.2025
Skomentuj

Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o likwidacji całorocznych połączeń dalekobieżnych przez Pisz. Pociągi PKP Intercity pojawiły się na naszej trasie jako objazd w trakcie modernizacji linii kolejowej nr 38, w szczególności odcinka Ełk – Giżycko – Korsze. Jednak zakończenie prac na tej trasie i skierowanie połączeń do Giżycka oznacza pozbawienie Pisza całorocznego dostępu do pociągów dalekobieżnych. Dla wielu mieszkańców naszej miejscowości oraz okolicznych wsi i miasteczek jest to szokujące i niezrozumiałe posunięcie.

Intercity powróci do Giżycka po modernizacji linii kolejowej 38
Najprawdopodobniej od czerwca 2025

Modernizacja linii kolejowej nr 38 przyniosła korzyści dla Giżycka, ale jednocześnie pozbawiła Pisza dogodnych połączeń PKP Intercity przez większą część roku. To, co miało być krokiem w stronę lepszej dostępności Mazur, stało się dla Pisza poważnym ograniczeniem.

Z punktu widzenia mieszkańców Pisza, decyzja o likwidacji całorocznych połączeń dalekobieżnych jest poważnym ciosem w naszej codzienną mobilność i dostęp do reszty kraju. Pomimo tego, że linia kolejowa nr 219 przeszła gruntowną modernizację wartą około 300 milionów złotych, Pisz zostanie pozbawiony całorocznych pociągów PKP Intercity.

Mieszkańcy Pisza stracą na zmianach

Dla wielu mieszkańców Pisza oraz okolicznych miejscowości, takich jak Ruciane-Nida czy Biała Piska, dostęp do całorocznych połączeń dalekobieżnych stanowił istotne udogodnienie. Dzięki pociągom TLK „Biebrza” (Warszawa – Gdynia) oraz TLK „Rybak” (Szczecin – Białystok), możliwy był bezpośredni i wygodny dojazd do większych miast, zarówno w celach zawodowych, jak i turystycznych.

Teraz, wraz z modernizacją linii kolejowej nr 38 i powrotem pociągów do Giżycka, to właśnie Giżycko zyska na lepszej dostępności dalekobieżnych połączeń. Tymczasem Pisz zostanie zepchnięty na margines sieci kolejowej PKP Intercity, obsługiwany wyłącznie przez połączenia sezonowe. Oznacza to, że przez większą część roku mieszkańcy będą musieli korzystać z alternatywnych środków transportu lub długotrwałych przesiadek.

Brak całorocznych połączeń = brak szans na rozwój?

Z perspektywy mieszkańców, brak całorocznych połączeń dalekobieżnych może znacząco wpłynąć na rozwój regionu. Trudniejszy dostęp do komunikacji oznacza ograniczone możliwości dla lokalnego biznesu, turystyki oraz osób dojeżdżających do pracy w innych miastach. Również studenci oraz osoby starsze będą bardziej uzależnione od innych form transportu, co może być kosztowne i uciążliwe.

Dla wielu mieszkańców Pisza i okolic niezrozumiałe jest, dlaczego tak kosztowna modernizacja linii kolejowej nr 219 nie idzie w parze z zapewnieniem ciągłości połączeń dalekobieżnych. Zamiast tego, inwestycja wydaje się przynosić korzyści głównie Giżycku, pozostawiając Pisz w izolacji przez większą część roku.

Co dalej?

Choć Giżycko zyska na lepszych połączeniach, mieszkańcy Pisza czują, że zostali pominięci w planach Ministerstwa Infrastruktury. Utrzymanie jedynie kursów sezonowych może ograniczyć rozwój regionu oraz pogorszyć jakość życia mieszkańców. Piszanie będą zmuszeni do szukania alternatywnych rozwiązań komunikacyjnych.

Procedura określania, które stacje kolejowe są obsługiwane połączeniami całorocznymi, a które tylko sezonowymi, jest określana przez Plan Transportowy opracowywany przez Ministerstwo Infrastruktury. Ten plan jest podstawą dla PKP Intercity do tworzenia siatki połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych.

W przypadku Pisza, obecne decyzje są zgodne z Planem Transportowym, który przewiduje obsługę tego regionu tylko przez połączenia sezonowe. Gdyby lokalna społeczność chciała wpłynąć na zmianę tej decyzji, należałoby przeprowadzić działania lobbingowe na szczeblu lokalnym lub wojewódzkim, poparte badaniami ruchu pasażerskiego oraz argumentami dotyczącymi korzyści społeczno-gospodarczych.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(28)

Robert Robert

12 4

Miasto zadupie 😡, autobusów brak , pociągi zabiorą, tylko zaorać taką wiochę.

14:43, 08.04.2025
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

OleOle

4 1

Wiwat Kolno!

22:17, 08.04.2025

Mieszkaniec Mieszkaniec

8 0

A starosta Nowicki jak Putin nie do ruszenia ze stanowiska. Miasto przekrętów i układów.

06:19, 09.04.2025

EcoEco

2 1

Po co wam kolej jak macie rzekę? Wszedzei da się dopłynąć. Trwa dłuzel ale jest taniej i przyjemniej poza tym w zgodzie z nową dyrektywą UE

15:59, 09.04.2025

XaweryXawery

13 7

Upadliscie w tej wiosce niżej jak kolno 🤮

14:44, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TakimTakim

8 1

Śmiechu warte 🤣

15:48, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EluśEluś

10 2

Pisz to upadłe miasto

16:35, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kleofas Kleofas

10 2

Pisz to dobre miasto dla urzędasów i ich rodzin. Budżetówka ma się tu doskonale. Jestem Piszaninem, więc gardzenie urzędnikami jest moim obowiązkiem, amin

16:44, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Karolina Karolina

8 2

Nie podoba mi się to korzystałam z tego pociągu bardzo często a teraz mają go zabrać bez sensu miasto które nie ma nawet komunikacji chcecie żeby jeszcze bardziej umarło. Nie rozumiem czemu nie można puścić pociągu przez Giżycko i przez Pisz ludzie na tym tracą

18:58, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RobRob

14 4

Pamiętajcie obecnej władzy centralnej nic się nie opłaca a w szczególności wasze dobro 😉

19:01, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jot 23Jot 23

3 13

Pojawiają się już zarzuty o brak działania ,kierowane przez nieodpowiedzialnych domorosłych lokalnych "polityków" wobec Burmistrza Dariusza Kińskiego , które są wyssane z palca. Tylko dzięki ciężkiej, niemal tytanicznej pracy Burmistrza Kińskiego, który często rezygnuje ze swego prywatnego życia,aby pracować na rzecz mieszkańców gminy Pisz, Gmina Pisz otrzymała prawie 30 milionów złotych na inwestycje związane ze szlakiem Pisa- Narew. Gmina Pisz pozyskała najwięcej ze wszystkich gmin z 3 województw zaangażowanych w szlak Pisa- Narew. Rozpoczęły się już prace związane z wykorzystaniem tych gigantycznych środków.Burmistrz Kiński wydał bowiem decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dotyczące miejsc postojowych wzdłuż rzeki Pisy. Inwestycje związane ze szlakiem Pisa- Narew będą przełomowe dla rozwoju turystyki na terenie gminy Pisz. Można spodziewać się,że już za kilka lat, dzięki Burmistrzowi Kińskiemu ,gmina Pisz będzie tak popularna wśród turystów z
całej Polski , jak też z Europy , jak szlak Krutyni. Kolejną inwestycją,będącą elementem planu inwestycyjnego Burmistrza Kińskiego, jest dalsza przebudowa ulicy Wąglickiej . Wykonawcą tej inwestycji jest firma piskiego przedsiębiorcy, która prężnie rozwija się dzięki inwestycjom drogowym Gminy Pisz, realizowanym przez Burmistrza Kińskiego. Burmistrz Kiński jest również tym burmistrzem Pisza, który najbardziej dba o ochronę zabytków. To dzięki Niemu rozpoczęła się realizacja kompleksowego remontu zabytkowego budynku na rogu ulic Rybackiej i 1 Maja,siedziby Społecznego Ogniska Muzycznego.Ten zaniedbany budynek po kilkudziesięciu latach doczekał się remontu.Podobnie jest również w przypadku budynku Przedszkola Miejskiego przy ul. Matejki. Została już zawarta umowa z wykonawcą modernizacji tego nieremontowanego od kilkudziesięciu lat budynku , również będącej częścią planu inwestycyjnego Burmistrza Kińskiego. Kolejnym elementem ofensywy inwestycyjnej Burmistrza Kińskiego jest budowa budynku przy ul. Warszawskiej, w którym będzie zlokalizowany żłobek miejski. Już za półtora roku młodzi mieszkańcy naszej gminy będą mogli korzystać z nowego żłobka. Burmistrz Kiński,wykorzystując przychylność swoich znajomych urzędników w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie pozyskał kolejne setki tysięcy złotych na remont ulicy Pogodnej w Piszu. Burmistrz Kiński, dzięki swojemu uporowi i ciężkiej pracy doprowadził do tego, że po wielu latach bezowocnych starań poprzednich władz Gminy Pisz, udało się ogłosić przetarg na remont nabrzeża rzeki Pisy przy ul. Wyzwolenia. Wkrótce będzie też ogłoszony przetarg na wykonanie obwodnicy Pisza, do czego również doprowadziły ciągłe starania Burmistrza Kińskiego.Wszystkie te prorozwojowe działania Burmistrza Kińskiego są realizowane mimo kłód pod nogi rzucanych Mu przez niektórych, na szczęście nielicznych radnych Rady Miejskiej w Piszu, którzy , broniąc interesów swoich kolegów, niesłusznie zarzucają Burmistrzowi Kińskiemu, dokonanie rzekomych nieprawidłowości przy naborach na stanowiska kierownicze w jednostkach Gminy Pisz. Nabory te są przeprowadzane w sposób transparentny, zgodnie z przepisami prawa.Wspomnieć też należy o staraniach Burmistrza Kińskiego o zachowanie kursów pociągów dalekobieżnych zatrzymujących się w Piszu. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli cieszyć się z pozytywnych informacji na ten temat.

19:49, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JadwigaJadwiga

13 1

Mamy chyba Starostę, Burmistrza. Zastępca Starosty był Posłem i nie ma żadnych kontaktów, wiedzy jak do tego nie dopuścić ??? Po co zostali wybrani, na lokalne biby biegać czy coś sensownego dla miasta stworzyć??? Jak nie wiedzą jak zaradzić takim problemom to po co się pchali na stanowiska???

20:03, 08.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NinaNina

6 1

Starosta i vice to se mogą chyba wiecie co?

22:19, 08.04.2025

Olo Olo

6 2

Za kilka lat pisz zniknie z mapy polski teraz jest upadłym zadupiem będzie widmem

20:22, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RumburakRumburak

7 0

Gorące podziękowania dla Redakcji za szybkie zajęcie się tym ważnym społecznie tematem po mojej zeszłotygodniowej sygnalizacji problemu. Warto nadmienić, iż jeszcze w 2023r. w planach było pozostawienie co najmniej jednej pary połączeń IC ze wskazaniem na TLK Biebrza. Co więcej, PKP IC zamówiło nawet nowoczesne hybrydowe zespoły trakcyjne (elektryczno - spalinowe) do obsługi tego rodzaju połączeń na liniach z trakcją elektryczną i liniach niezelektryfikowanych, bez potrzeby zmiany lokomotywy. Tego rodzaju tabor umożliwia także prostą zmianę kierunku jazdy. Pierwsze tego typu pojazdy mają być dostarczone w 2026r. Nie mam wiedzy, co się stało, że zmieniono decyzję.

Niemniej jednak nie jest jeszcze za późno - należy podjąć bardzo intensywne działania wspólnie z innymi samorządami, samorządem województwa oraz mediami i politykami w celu dokonania korekty planu transportowego Ministerstwa Infrastruktury. W kraju takie działania są podejmowane przez różne samorządy i często z pozytywnym efektem. Presja ma sens i działa. Za nami przemawia także argument, że linia 219 stanowi krótszą trasę, niż przez Giżycko - a docelowo, po wprowadzeniu do eksploatacji hybrydowych zespołów trakcyjnych krótszy czas przejazdu niż przez Giżycko. Dodać należy aspekt społeczny, rozwojowy, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym etc. W innym przypadku pozostaną marne 3 pary Polregio, które de facto nie stanowią żadnej oferty transportowej.

Trzeba działać szybko, wspólnie i bez propagandy oraz pozorowania zajmowania się sprawą. I prośba do Redakcji o nacisk medialny, celem wymuszenia koniecznych działań, w tym wyjazd do Warszawy.

21:39, 08.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AndrzejAndrzej

4 2

Napisałem w innym miejscu: Drodzy Państwo bulwersuje nas decyzja zmiany kursowania pociągów dalekobieżnych przez stację Pisz. My mieszkańcy nie mamy praktycznie na to wpływu. Za ułożenie rozkładu jazdy jest odpowiedzialne PKP PLK dla pociągów pasażerskich, towarowych oraz specjalnych. Rozkład jazdy pociągów powstaje na zamówienie i według wytycznych kontrahentów czyli przewoźników. To przewoźnicy ustalają przebieg trasy pociągu.

02:36, 09.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AndrzejAndrzej

3 1

Jot 23 cieszy mnie Twój optymizm o staraniach Burmistrza o zachowaniu kursowania pociągów dalekobieżnych zatrzymujących się w Mieście Pisz. Jednak nie jest to taka prosta sprawa jak można by było się spodziewać. Powiem krótko brałem udział w tego typu rozmowach ponad 20 lat i wiem jak to się odbywa i przebiega. Były to rozmowy na szczeblu ministerstwa, urzędu wojewódzkiego, urzędu marszałkowskiego i PKP, PKP PLK i Przedsiębiorstwa PKP przewozy regionalne. Jest to bardzo długi i wręcz nie możliwy próg do przeskoczenia. Komentarz na ten temat napisałem już na tej stronie. Mimo wszystko życzę powodzenia dla Burmistrza i naszej społeczności aby w przyszłości znalazły się pociągi dalekobieżne. Na zakończenie dodam, że w jednym z projektów było uruchomienie pociągu w przebiegu międzynarodowym przez stację Pisz którego z rozwojem i przebudową linii kolejowych w najbliższym otoczeniu ja już raczej nie widzę. Abym się mylił. A jednak wierz lub nie mam pewne doświadczenie w tym temacie.

03:12, 09.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DawidekDawidek

7 3

To jest właśnie walka z wykluczeniem komunikacyjnym Warmii i Mazur w wydaniu PO i PSL. Dalej głosujcie na likwidatorów Państwa Polskiego. Oni ustami Pana Karpińskiego wyrazili swoje plany i zamiary: "Ch... tam z Polską Wschodnią". Tu ma być skansen, bez rozwoju, bez perspektyw, bez przyszłości.

05:53, 09.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RudyRudy

5 1

Naród jest tak *%#)!& że i tak będzie głosował na tą bandę ktora teraz rozwala Polskę i jedyną zasługą którą można im przypisać to powstawanie coraz to nowych komisji aby swoi mieli przed wyborami legalnie opłacone działania niszczenia Polski !!!

07:05, 09.04.2025

JanJan

9 2

Młodzi uciekajcie z tej dziury, tu nie ma żadnej przyszłości, będzie tylko gorzej. Nawet z dzieckiem w zimę nie ma gdzie iść tylko trzeba jechać do Kolna. Miasto opierające się na wewnętrznych układach rządzących, urzędników, lekarzy i milicjantow. Dla zwykłego mieszkańca praca na czarno u prywaciarza, ale za najniższą w markecie, a oni ustawiają pod siebie przetargi i nieruchomości.

06:18, 09.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Robert Robert

5 2

Ja swoje dzieci bardzo gorąco motywuje żeby po skończeniu szkoły bardzo szybko stąd wyjeżdżały, to miasto umiera 🥺

07:18, 09.04.2025

JaJa

5 2

Trzeba strajkować

06:31, 09.04.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Xawery Xawery

1 3

Twój stary strajkował w solidarności i wystarczy taki dobrobyt wprowadzili że wszystko się rozpadło no mógł strajkować jak cię robił i użyć kondona 😂😂😂😂

07:51, 09.04.2025

KwikKwik

5 2

Spokojnie, nastała nowa era - teraz rządzi Skaza, chcieliśmy być bardziej uśmiechnięci. Najważniejsze ze Pisiory nie rządzą!

20:24, 09.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AresAres

2 0

Nie tylko Pisz jest wykluczany, ale większe miasto od naszego czyli Szczytno. Trzeba połączyć siły i walczyć

19:42, 10.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec PiszaMieszkaniec Pisza

3 2

Może warto powalczyć o większa ilość pociągów regionalnych na trasie Ełk (może Białystok) - Olsztyn? Zwykły szynobus do stolicy naszego województwa jedzie ok 1,5h a pociąg pospieszny kilkanaście minut krócej. Z Olsztyna droga otwarta na całą Polskę (morze, Poznań, Kraków, Wrocław). Prawdopodobnie nikt nie jechał z Pisza do Warszawy przez Białystok i Siedlce (ponad 6h). Jest kilka bezpośrednich autobusów jadących ok 3h. Pociąg z przesiadką w Olsztynie jedzie ok 4h. Bezpośredni pociąg do Gdyni jedzie 4,5h a taki z przesiadką tylko o maksymalnie 30 min dłużej.
Czy te kilkadziesiąt minut powoduje że jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie?

08:41, 11.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxx

4 1

Miastem rządzi Platforma wraz z przystawkami i co z tego mamy ? Wykluczenie. Wszystkiemu winna nasza władza wraz z radnymi. Wybraliśmy ich sami, no to mamy czego chcieliśmy. Nawet porządnego wejścia na perony nie ma. Pasażerowie wchodzą przez dziurę w płocie. Może i lepiej, mniej pogardy ze strony osób przejeżdzających przez Pisz.

13:17, 11.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mikomiko

3 0

Dalej głosujcie na PO i PSL...... Marszałek województwa odpowiedzialny za połączenia regionalne jest z PO, wcześniej był z PSL, a przednim ponownie z PO.... ile mamy pociągów regionalnych.... 3 tylko 3. Takie Chorzele mają 8 pociągów regionalnych w ciągu doby do Ostrołeki... Przez Pisz, na Ruciane i Szczytno pociągi do Olsztyn pociągi regionalne powinny jechać w takcie 2 godzinnym czyli co 2 godziny pociąg. No ale marszałek województwa z PO woli dotować przynoszące straty lotnisko w Szymanach... Na najbliższe 2 czy 3 lata zaplanowano 22 miliony zł na reklamę województwa i tego lotniska.... a wy dalej głosujcie na PO czy Koalicje Obywatelską - jeden czort

20:02, 12.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu piszanin.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%