Fot. Krzysztof Szyszkowski Przejazd przez most kolejowy był jak przecięcie wstęgi |
Dokładnie 2 kwietnia 2000 roku trasę z Olsztyna do Ełku przez Pisz pokonał ostatni pociąg zamkniętej wtedy relacji Pisz - Ełk. Od tej pory pociągi poruszały się jedynie po odcinku Olsztyn - Pisz. Ale i ta relacja została skrócona.
31 stycznia 2007 roku przestały kursować pociągi do Pisza. Z Linii Olsztyn - Ełk pozostał odcinek Olsztyn - Szczytno. Z uwagi na fatalny stan techniczny, istniało nawet zagrożenie zaprzestania kursowania pociągów towarowych z Ełku do Pisza. Dwa miesiące później pojawiła się nadzieja.
2 kwietnia 2007 roku samorządowcy gmin, miast i powiatów położonych przy trasie Szczytno - Ełk podpisali ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe SA list intencyjny dotyczący współpracy przy przebudownie linii kolejowej. PKP miało dostarczać materiały i sprzęt, samorządy - ludzi do pracy.
1 stycznia 2008 roku do Pisza przyjechał pociąg pasażerski, a dalsze prace torowe prowadzone aż do dziś umożliwiły uruchomienie odcinka Pisz - Ełk. Z pierwotnej prędkości do 15-30 km/h pociągi przyspieszyły do max 60 km/h. Co skróciło podróż z Oslztyna do Ełku przez Pisz z 5 godzin i 12 minut na 3 godziny i 24 minuty obecnie.
I oto mamy pociąg pasażerski do Ełku. Na promocyjny, darmowy przejazd z Pisza do Ełku przybyli przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, samorządowcy, pracownicy kolei i mieszkańcy. Panowała podniosła i optymistyczna atmosfera - na dworcu w Piszu przygrywała Klika, a wewnątrz szynobusa przygotowano pyszny catering. Wszyscy zgodnie twierdzili, że przywrócenie tej linii jest ewenementem w kraju. W czasach "zwijania torów" upór samorządów przeważył.
|
|
||||
|
|
Bo nie tylko utrzymanie linii zależy od pasażerów. Przede wszystkim obecny rozkład jazdy jest ustalony jedynie pod wyprawę do Olsztyna. Obecnie pociąg z Ełku wyrusza o 3:51 i dojeżdża do Olsztyna na godzinę 7.15 skąd wraca o 15.54 do Ełku na godzinę 19.28. Połączenie to jest ustalone raczej pod załatwienie wizyty w urzędzie, czy szpitalu, bo zbyt wczesny powrót wyklucza możliwość cyklicznego dojazdu do pracy, czy uczelni w Olsztynie.
A poza tym - co z wyprawą do Ełku? Aby móc sobie planować odpowiednio podróże potrzebne jest identyczne połączenie do Ełku. Z czego skorzystałoby chętnie dojeżdżający do pracy w Ełku oraz uczniowie i studenci ełckich szkół czy uczelni.
Kolejna sprawa, choć mniejszej wagi, która stoi na przeszkodzie we frekwencji pasażerów na linii Pisz - Ełk jest fatalny stan dworców. Na szczeście szynobusy są bardzo komfortowe, a i dworce podobno mają być odnawiane. Potrzebna jest do tego specjalna ustawa, która umożliwi samorządom przejmowanie tych dworcowych ruder.
Twoja prywatność jest dla mnie ważna i ta strona nie rozsyła reklam:
Te zasady mogą ulec zmianie w dowolnym czasie i bez powiadomienia.
Niniejsze zasady i warunki zawierają zasady dotyczące publikowania komentarzy. Przesyłając komentarz, oświadczasz, że zgadzasz się z tymi zasadami:
Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować zakazem dalszego komentowania.
Niniejsze warunki mogą ulec zmianie w dowolnym czasie i bez powiadomienia.
Komentarze