Już nie tylko palcem po mapie wytyczać możemy rowerowe szlaki po Krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Budowa Mazurskiej Pętli Rowerowej nabiera tempa. Pierwsze odcinki są zakończone, budowa innych jest utrudniona. Pojawili się pierwsi użytkownicy. Niestety nie tylko rowerowi.
Mazurska Pętla Rowerowa, to wspólne przedsięwzięcie wszystkich gmin i powiatów należących do Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Nadleśnictw z krainy wielkich jezior. Według projektu ma zostać ukończona do końca 2023 roku.
Budowa ścieżki rowerowej
Prace przebiegają sprawnie na większości wytyczonych odcinków. Niepokojąco wygląda jednak fragment ścieżki wzdłuż Kanału Jeglińskiego. Mimo kilkumiesięcznych starań utwardzenie terenu pod budowę jest utrudnione. Podczas prac powstała wyrwa w korycie kanału i woda utrudnia dalsze prace. Nasyp osuwa się, a asfaltowanie odcinka jest na razie niemożliwe.
Położyliśmy asfalt na części odcinka i czekamy, aż teren będzie dostatecznie przygotowany - mówi jeden z pracowników. Kiedy? Nie wiadomo, to trudny teren pod taką inwestycję.
Problematyczne miejsce przy Kanale Jeglińskim
Wstrzymanie położenia asfaltu przy moście w Jeglinie
Wstrzymanie położenia asfaltu przy moście w Jeglinie
Już dziś miłośnicy rowerowych wycieczek mogą wypróbować nowopowstałe odcinki w okolicach Imionka, Jeglina, Szczech Wielkich, Zdor i Kwiku, co czynią zarówno rowerzyści, jak też zmotoryzowani użytkownicy dróg! Dlaczego? Oficjalnie ścieżka nie została oddana do użytkowania, zatem brak na niej oznakowania.
O tej sytuacji poinformowaliśmy Radę Miejską na ostatniej sesji. Sugestia Piszanina, by oznakować choćby tymczasowo ścieżkę lub postawić przy wjazdach słupki zwężające, wywołała dyskusję wśród członków Rady Miejskiej. Niestety, burmistrz chyba potraktował nasz list jako wrogi, a nie powstały z obawy mieszkańca o inwestycję.
Nie spotkałem się, żeby jak mamy 40 km ścieżek rowerowych, robić gdzieś słupki, to raczej niemożliwe. Podobnie jak w parku, jak ktoś chce, to samochodem wjedzie - mówił po wysłuchaniu treści naszego pisma burmistrz Andrzej Szymborski. Ścieżki wykonane są w konstrukcji bardzo mocnej, bo tam są dwie warstwy asfaltu, podbudowa jest taka, jak pod drogę - uspokajał burmistrz.
Po nowych ścieżkach regularnie jeżdżą samochody
I tu nie do końca zgodziłby się z tym wykonawca warstwy asfaltowej, z którym zamieniliśmy słowo podczas prac nad budową. To prawda, że grubość asfaltu jest duża i podłoże jest mocno utwardzone. Natomiast jest to droga przeznaczona dla rowerów. Skrajnia drogi nie wytrzyma w dłuższym czasie nacisku dużego auta, czy traktoru. Stąd nasza interwencja.
Ścieżka jest narażona na ruch samochodów szczególnie przy krawędziach.
Odnośnie słupków ograniczających wjazd samochodów - jest to powszechnie stosowana metoda uniemożliwienia wjazdy samochodów na ścieżki. Stosowana jest przez wszystkie większe miasta, które doświadczone są w zarządzaniu ruchem rowerowym. Faktem jest, że słupki takie stanowią dodatkowy koszt i mogą być niebezpieczne dla rowerzystów. Jednak odpowiednie wyeksponowanie ich ogranicza wypadki, a skutecznie zniechęca do wjazdu samochodem na trasę dla rowerzystów.
Musimy reagować, powiadamiać służby porządkowe - policję - sugerował Przewodniczący Rady Edmund Lipnicki. - Ścieżki służą do poruszania się rowerem. Póki co, to plac budowy i firma wykonująca musi zabezpieczyć wejście. Na razie to problem wykonawcy.
Wjazdy na ścieżkę są jednak nieoznakowane, a informowanie policji, która dotrze na miejsce po fakcie raczej mija się z celem.
To jest kwestia odpowiedzialności ludzi - kontynuował burmistrz - a też policji i pilnowania. - Ja sobie nie wyobrażam grodzenia scieżek. Weźcie przykład z Wiartla - tam nikt nie wjeżdża na ścieżkę rowerową.
To prawda - na ścieżkę rowerową do Wiartla nikt nie wjeżdża samochodem. Przykład jest jednak niezbyt trafiony, bowiem tuż obok ścieżki Pisz - Wiartel biegnie dwupasmowa droga. Co innego wydzielone ścieżki, na odludziach, które będą stanowiły skróty dla zmotoryzowanych.
Naszym obowiązkiem jest zapewnienie właściwego funkcjonowania tych ścieżek po oddaniu już do użytkowania do gminy. A takiego nie było - kończył temat Przewodniczący Rady Miejskiej.
Tuż pod koniec dyskusji padła wypowiedź burmistrza, która zaskoczyła dosłownie wszystkich. Wywołała sporą konsternację.
Niektóre odcinki ścieżki wykonane są w technologii takiej jak drogi samochodowe - Planujemy tam z czasem dobudować tej samej wytrzymałości jeszcze drugi pas 2,5 metra, żeby powstała droga. Będzie ścieżka z drogą i pasami poziomymi oddzielającymi ruch rowerowy.
Przedziwny pomysł Burmistrza. Zobacz nagranie z sesji Rady Miejskiej w Piszu.
Trudno to skomentować. Bezpieczne ścieżki rowerowe, to ciągi niezależne od ruchu pojazdów. Tam, gdzie jest niemożliwe wytyczenie samodzielnego szlaku, tworzy się odrębny pas wzdłuż dróg. Tak jak to ma miejsce w przypadku ścieżki Pisz - Wiartel. Pozostaje mieć nadzieję, że ten dziwaczny pomysł, rodem z filmów Barei, nigdy nie zostanie zrealizowany.
Opinie i komentarze
Komentarze (4)
Sortuj według
Wojtek
Rozumiem, że konstrukcja ścieżki pomysły burmistrza uwzględnia. Chyba,że wykonawca to kolejna z ofiar burmistrza i zastraszenia, położona karami gratisów narobi A potem i tak obawie karami jak inni wykonawcy
0
Andrzej
Śmieszny gość z tego burmistrza.
0
Jacek
Dobrze by było ,żeby to była ścieżka tylko dla rowerów ze względu na bezpieczeństwo i zdrowie rowerzystów, którzy przemieszczając się nią nie musieliby wąchać spalin samochodowych ani bać się o swoje bezpieczeństwo napotykając tam samochody .Pana burmistrza zachęcam do tego aby przesiadł się z samochodu na rower ja sam robię więcej rocznie km rowerem niż samochodem.
0
Ja
"Planujemy tam z czasem dobudować tej samej wytrzymałości jeszcze drugi pas 2,5 metra, żeby powstała droga. Będzie ścieżka z drogą i pasami poziomymi oddzielającymi ruch rowerowy."
na ścieżki jest dofinansowanie. tak więc po dacie odbioru trzeba czekac pięć lat żeby coś przy nich zrobić.
Wniosek: Burmistrz chce rządzić przez następne 5 do 10 lat.
Twoja prywatność jest dla mnie ważna i ta strona nie rozsyła reklam:
Wprowadzone dane będą publicznie dostępne na stronie
Poza wprowadzonymi danymi będą używane niezbędne dane dla prawidłowego działania strony:
adres IP (niedostępny)
data wprowadzenia wpisu (publicznie dostępna)
Twój adres email nie będzie udostępniony.
jego użycie przyda Ci się przy dodawaniu wpisu w przyszłości
adres email możesz też wprowadzić do powiadomień bez reklam
Zgodnie z wymogami co do infromowania o cookies, ta strona używa tej technologii dla jej prawidłowego działania. Nasze ciasteczka nie służą celom reklamowym ani śledzeniu użytkowników. Nie są nikomu udostępnianie i wygasają same lub po usunięciu w przeglądarce.
Te zasady mogą ulec zmianie w dowolnym czasie i bez powiadomienia.
Niniejsze zasady i warunki zawierają zasady dotyczące publikowania komentarzy. Przesyłając komentarz, oświadczasz, że zgadzasz się z tymi zasadami:
Chociaż administrator będzie próbował moderować komentarze, nie jest możliwe, aby każdy komentarz był moderowany w danym momencie.
Przyjmujesz do wiadomości, że wszystkie komentarze wyrażają opinie i opinie oryginalnego autora, a nie autora.
Zgadzasz się nie publikować żadnych materiałów świadomie fałszywych, nieprzyzwoitych, nienawistnych, grożąc, nękając lub naruszając prywatność danej osoby.
Administrator ma prawo do edytowania, przenoszenia lub usuwania wszelkich komentarzy z dowolnego powodu i bez powiadomienia.
Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować zakazem dalszego komentowania.
Niniejsze warunki mogą ulec zmianie w dowolnym czasie i bez powiadomienia.
{"commentics_url":"\/\/www.piszanin.pl\/komentarze\/","page_id":4737,"enabled_country":false,"country_id":0,"enabled_state":false,"state_id":0,"enabled_upload":false,"maximum_upload_amount":3,"maximum_upload_size":5,"maximum_upload_total":5,"captcha":false,"captcha_url":"","cmtx_wait_for_comment":"","lang_error_file_num":"Mo\u017cna przes\u0142a\u0107 maksymalnie %d pliki","lang_error_file_size":"Prze\u015blij pliki nie wi\u0119ksze ni\u017c %d MB","lang_error_file_total":"Ca\u0142kowity rozmiar wszystkich plik\u00f3w musi by\u0107 mniejszy ni\u017c %d MB","lang_error_file_type":"Mo\u017cna przesy\u0142a\u0107 tylko typy plik\u00f3w graficznych","lang_text_loading":"Wgrywanie ..","lang_placeholder_country":"Pa\u0144stwo","lang_placeholder_state":"Wojew\u00f3dztwo","lang_text_country_first":"Wybierz kraj","lang_button_submit":"Opublikuj","lang_button_preview":"Podgl\u0105d","lang_button_remove":"Usun\u0105\u0107","lang_button_processing":"Prosz\u0119 czeka\u0107..."}
Komentarze (4)
Rozumiem, że konstrukcja ścieżki pomysły burmistrza uwzględnia. Chyba,że wykonawca to kolejna z ofiar burmistrza i zastraszenia, położona karami gratisów narobi A potem i tak obawie karami jak inni wykonawcy
Śmieszny gość z tego burmistrza.
Dobrze by było ,żeby to była ścieżka tylko dla rowerów ze względu na bezpieczeństwo i zdrowie rowerzystów, którzy przemieszczając się nią nie musieliby wąchać spalin samochodowych ani bać się o swoje bezpieczeństwo napotykając tam samochody .Pana burmistrza zachęcam do tego aby przesiadł się z samochodu na rower ja sam robię więcej rocznie km rowerem niż samochodem.
"Planujemy tam z czasem dobudować tej samej wytrzymałości jeszcze drugi pas 2,5 metra, żeby powstała droga. Będzie ścieżka z drogą i pasami poziomymi oddzielającymi ruch rowerowy."
na ścieżki jest dofinansowanie. tak więc po dacie odbioru trzeba czekac pięć lat żeby coś przy nich zrobić.
Wniosek: Burmistrz chce rządzić przez następne 5 do 10 lat.