Zamknij

Śluza Guzianka i Śluza Karwik jak malowane! W oczekiwaniu na sezon żeglarski

10:48, 06.03.2024
Skomentuj

Wody Polskie poinformowały o zakończeniu remontu śluzy Guzianka I. Z początkiem roku zakończono prace na śluzie w Karwiku. Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest gotowy na nadchodzący sezon żeglarski.

Śluza Guzianka I to istotny element infrastruktury wodnej Mazur, ale również atrakcja turystyczna i zabytek hydrotechniki. Śluza, łącząca jeziora Bełdany i Guzianka Mała, została wybudowana w 1879 roku. W latach 1899 - 1900 śluzę poddano remontowi, zastępując drewnianą konstrukcję ścianami z cegieł i kamienia. W 2019 roku śluza została wpisana do rejestru zabytków województwa warmińsko - mazurskiego.
Dzięki zakończonemu właśnie remontowi poprawiliśmy nie tylko stan techniczny zabytkowej śluzy ale również zwiększyliśmy bezpieczeństwo drogi wodnej szlaku bocznego Jezioro Mikołajskie - Jezioro Nidzkie. Śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida oraz z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze jeziora: Guzianka Mała i Guzianka Wielka. - informują Wody Polskie.

Zakres prac remontowych był bardzo szeroki, co spowodowało wyłączenie jej z użytkowania. Prace remontowe na "starej śluzie" obejmowały miedzy innymi wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami komunikacyjnymi,  uszczelnienie i wzmocnienie podłoża oraz wymianę napędów i mechanizmów a także modernizację ubezpieczeń i skarp. Oblicze zmieniły również sterówka i budynek gospodarczy. Na czas remontu Guzianki I ruch żeglugowy przejęła Śluza Guzianka II.


Koszt inwestycji wyniósł blisko 16 mln. zł.

To kolejna inwestycja oddana po remoncie w bieżącym roku. W styczniu zakończono prace dotyczące przebudowy stopnia wodnego wraz z jazem w Karwiku.
Obie budowle hydrotechniczne od lat nie przechodziły poważniejszych remontów dlatego też ta inwestycja, której głównym celem była poprawa stanu technicznego obiektów a tym samym bezpieczeństwa na drodze wodnej Pisz - Węgorzewo, była niezbędna. - komentują Wody Polskie.
Zakres prac remontowych śluzy Karwik obejmował miedzy innymi wymianę wrót śluzy, mechanizmów napędowych, sygnalizatorów wraz z montażem świetlnej tablicy informacyjnej i nagłośnieniem, wymianę urządzeń napędowych oraz barierek ze stali nierdzewnej a także odbojnic w komorze śluzy. Modernizacji poddano górną i dolną głowę śluzy, skarpy komory śluzy oraz schody i oszczepy na ściankach szczelnych. Remont objął także sterówkę śluzy i budynek magazynowy. Zarówno w awanportach dolnym i górnym jak i w komorze śluzy wykonano odmulenie dna.


W przypadku jazu w Karwiku, który razem ze śluzą tworzy stopień wodny pełniący funkcje retencyjno - przeciwpowodziowe oraz transportowe, wyremontowano między innymi przyczółki jazu, filara i progu, stalową kładkę, ubezpieczenia skarpowe oraz schody a także mechanizmy regulacyjne zasuw.

Całkowity koszt inwestycji wyniósł blisko 13 mln zł.


Wyremontowane kanały na szlakach Wielkich Jezior Mazurskich oraz zmodernizowane śluzy poprawią bezpieczeństwo żeglarzy przemierzających szlaki oraz wpłyną na komfort żeglugi, a co za tym idzie zwiększą atrakcyjność regionu. Zapraszamy na Mazury!


Źródło:Wody Polskie
(1)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu piszanin.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%